Reactie toevoegen

Zoektocht, aankoop en... levering!

afbeelding van Jelle

Vandaag is het eindelijk zo ver! Na een lange zoektocht van bijna een jaar heb ik eindelijk de perfecte Mini gevonden. Ik moet er wel bij zeggen dat in het begin van mijn zoektocht ik meer aan het dromen en fantaseren was dan effectief te zoeken. Ik had op dat moment nog niet genoeg geld bijeen gespaard om een Mini te kopen. Althans, toch niet in de staat dat ik hem wilde hebben. Ik ken voorlopig nog niet genoeg van auto's om er zelf aan te sleutelen. De Mini moest dus in een goede staat zijn, zodat ik er meteen mee kon rijden zonder problemen. Toen ik na een half jaar genoeg geld bijeen gespaard had, kon de échte zoektocht beginnen. Ik schuimde alle sites af: hebbes, autoscout24, autovlan, enzovoort, enzoverder. Na intensief zoeken kwam ik ook een aantal Classic Mini specialisten in België en Nederland tegen.

De eerste Classic Mini specialist die ik bezocht was hier in België. Dit was bij Go Mini nabij Brussel. Hier zag in een hele mooie Mini 1.3 "Union Jack". Een rode Mini met de Cooper-strepen en de Britse vlag op het dak. Maar na een testrit bleek er een probleem te zijn met de versnellingsbak. Hij kraakte nogal hard bij het terugschakelen van derde naar tweede versnelling. Een veel voorkomend kwaaltje bij de Classic Mini, en dus niet onoverkomelijk, maar om het zelf te moeten maken kende ik er te weinig van, en om het te laten maken had ik niet voldoende geld. Na dit bezoek werd ik terug even met mijn voeten op de grond gezet. Mijn eisen voor de Mini en mijn budget kwamen niet echt overeen. Aangezien ik niet van plan was om mijn eisen te verlagen, was de enige oplossing mijn budget te verhogen en met andere woorden nog langer te moeten wachten.

Vorige maand ging ik naar de tweede Classic Mini specialist. Deze keer was hij in Nederland gelegen. Het was ongeveer een uur en een kwartier rijden naar The Little Car Company. Ik werd hier enorm vriendelijk ontvangen en kreeg een zeer goede uitleg. Elke Mini-fanaat die hier nog niet is geweest moet hier zeker eens binnen springen. Hun showroom staat werkelijk vol met prachtige Mini's en ik keek mijn ogen uit. Mijn vriendin was er ook bij, en als ik aan haar de keuze had gelaten had ik nu niet één, maar vijf Mini's gehad. Er stonden met andere woorden dus veel prachtexemplaren binnen, maar er waren er twee die me in het oog sprongen, beiden in "Tahiti Blue Metallic".

De ene was een echte "Cooper" met dus de verplichte Cooper-strepen. Een prachtige mini uit '96 als ik het me goed herinner. Er stonden iets van een 45.000km op en hij zag er uit alsof hij net uit de fabriek kwam. Prachtig zwart lederen interieur met beige stiksels. Alles zag er nog helemaal standaard uit, alleen stak er een nieuwe radio in. Aangezien de "echte" Coopers populair zijn bij Mini-fanaten was de prijs ook iets hoger dan de tweede blauwe Mini die ze hadden staan. Hierdoor was hij eigenlijk buiten budget voor mij, ookal was mijn budget nu hoger dan een half jaar geleden.

De tweede was een Mini "Monza", en dus zonder de Cooper-strepen. Eigenlijk is dit een zeldzamer model, aangezien er hier maar 125 van werden gemaakt. Daarenboven werden ze enkel op de markt gebracht in Duitsland. Deze Mini had zijn weg gevonden naar onze noorderburen, en mijn oog was er nu op gevallen. Ook deze had een zwart lederen interieur, maar deze keer met zwarte stiksels. Er zat geen radio in, maar de verkoper zei me dat dezelfde radio als in de andere Mini in de Monza zou worden gestoken alvorens hij verkocht werd. De Monza had minder kilometers op de teller staan (zo'n 30.000) en werd gebouwd in '98. Dit was dus een jongere, zeldzamere Mini met minder kilometers op de teller die daar boven op nog eens goedkoper was. Het enige papier dat hij echter van de wagen had was de "Fahrzeugbrief", het Duitse equivalent van het Belgische inschrijvingsbewijs. Ik wist dat ik naar Nederland ging om wagens te bekijken en had me dus al geïnformeerd over het importeren van wagens. Het enige papier dat je bij de douane nodig hebt is dit papier, later bij de inschrijving heb je ook nog een gelijkvormigheidsattest nodig (wat deze wagen dus ook niet had), maar daarvoor kon je een aparte, éénmalige keuring ondergaan. Geen probleem dus. Ik vroeg meteen voor een testrit. De verkoper zei me dat voor een testrit de Mini eerst nog eens volledig nagekeken en in orde gebracht moest worden. Hij vroeg me dus vriendelijk om de week daarna nog eens terug te komen.

Ik dus de week daarna terug naar Nederland voor de testrit met de Monza. Toen we aankwamen zagen we hem al buiten klaarstaan. Mijn ouders, vriendin en zus van mijn vriendin waren allemaal meegekomen om de Mini ook eens te kunnen bezichtigen. We werden weer hartelijk ontvangen en de verkoper haalde meteen de sleutels boven. Toen hij de Mini voor me startte schrok ik me meteen een bult! Zijn claxon begon meteen te toeteren. Nick reageerde heel rustig ('Oei...') en drukte op de afstandsbediening van de wagen. Deze startonderbreker met bijhorend 'alarm' werd blijkbaar als standaard op de Mini's geïnstalleerd toen ze gemaakt werken, althans, op de nieuwere Classic Mini's. Het toeteren hield meteen op en de auto startte deze keer wel. Een mooi en verassend krachtig geluid kwam van onder de motorkap en uit de uitlaat.

Ik kroop achter het stuur, mijn vriendin naast me, en haar zus, verassend comfortabel met haar meter in de zeventig, op de achterbank. En weg waren we, dit was nog maar mijn tweede rit in een Classic Mini, en mijn eerste in een Mini die 100% technisch in orde was. Ik kan je verzekeren, er zijn weinig dingen die zo'n glimlach op je gezicht toveren als een eerste rit in één van je droomwagens. Ik denk dat ik een beetje werd meegesleept in het moment, want na een tijdje gereden te hebben (het leek mij maar een minuutje te duren) kreeg mijn vriendin telefoon van mijn ouders: "Zijn jullie verloren gereden?". Wij dus maar, tot mijn spijt, teruggedraaid.

Toen ik terug van de testrit kwam stond mijn besluit vast. Ik moest en zou deze Mini hebben! Er was maar één klein probleempje... Het budget. Weer dat verdomde budget... Deze keer was het maar nipt, maar ik zou het niet halen. Ik vroeg de verkoper wat meer info over de levering. Hij vertelde me dat het minstens nog een weekje zou duren voordat hij de auto kon leveren. Er moesten nog een aantal details aan afgewerkt worden. Zo moest de radio bijvoorbeeld nog geïnstalleerd worden. Ik rekende mijn budget nog even na en begon te onderhandelen over de prijs. Deze kreeg ik nog een beetje naar beneden en vroeg hem ten slotte nog tot het eind van de maand te wachten met de levering (zo'n drie weken). Dan zou ik immers weer een nieuw loon op mijn bankrekening hebben staan en zou ik hem kunnen betalen. Hij begreep het volkomen en ging akkoord nog even te wachten. De aankoop van mijn Mini was een feit!

En vandaag is het zo ver! De Mini is net afgeleverd en staat veilig binnen in een garage bij mijn grootouders tot alle papieren in orde zijn. Ik ben vanaf vandaag een enorm trotse eigenaar van mijn eigen Classic Mini Monza! Het kriebelt enorm om er een ritje mee te maken, maar aangezien ik geen nummerplaten, verzekering enzovoort heb ga ik het niet riskeren. Het zou enorm spijtig en dom zijn om de mini kwijt te spelen aan een ritje. Geduld is dus de boodschap... Hopelijk kan ik er snel de baan mee op!

Filtered HTML

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Syntax highlight code surrounded by the <pre class="brush: lang">...</pre> tags, where lang is one of the following language brushes: as3, applescript, bash, csharp, coldfusion, cpp, css, delphi, diff, erlang, groovy, jscript, java, javafx, perl, php, plain, powershell, python, ruby, sass, scala, sql, vb, xml.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.
7
d
y
e
d
a
Enter the code without spaces.